سیر معنی از توصیف به سوی تداعی؛ در باب انواع ادبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیارگروه فرانسه دانشگاه اصفهان

چکیده

  اکرم آیتی   استادیارگروه فرانسه دانشگاه اصفهان   akram_ayati@yahoo.com     تاریخ دریافت: 28/9/1390 تاریخ پذیرش: 20/12/1390     در ادامه راه یاکوبسن که اصل تشابهات و توازی را به عنوان خصوصیت اصلی کارکرد شعر معرفی می‌کند، مارک دومینیسی نظریه خود را از دیدگاه پست یاکوبسنی با تمرکز بر مسأله تعامل شکل و محتوا در متن شعری تعریف می‌کند. بر اساس این نظریه، تشابهات صوری در شعر از طریق تداعی الگوهای اولیه (پروتوتیپ‌ها) در فهم معنی عمل می‌کنند. در این راستا، ویژگی‌های ظاهری شعر جهت تحرک‌بخشی فرآیند تفسیر شعری لازم است.   این مقاله با تکیه بر «تئوری تداعی» مارک دومینیسی و از خلال دو متن از آثار تئوفیل گوتیه رابطه‌ای را که شعر میان زبان و واقعیت پدید می‌آورد بررسی کند و نشان دهد که چگونه فهم شعر بر پایه جریان تداعی است.   همچنین می‌کوشیم تحولاتی را که بیان شعری در عبور از فرم روایی به فرم شعری متحمل می‌شود مطالعه کنیم.   واژگان کلیدی: نظریه تداعی، تداعی، توصیفی، توازی، الگوی اصلی، تئوفیل گوتیه، سفر به اسپانیا، اسپانیا.

کلیدواژه‌ها