متن ادبی به مثابه واسطه فرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

متن ادبی به مثابه واسطه فرهنگیتیفور، تا موراستادیار دانشگاه عمار تلقی لاقنات، الجزایرtifourthameur@yahoo.fr1391/11/ تاریخ پذیرش: 03 1391 /08/ تاریخ دریافت: 24آموزش یک زبان خارجی در قالب برنامههای آموزش زبان فرانسه در مقطع متوسطه، فقط زمانی صورت واقعی به خود میگیرد کهمجموعه عوامل پیچیده در فرآیند آموزش زبان خارجی شامل هنجارهای اجتماعی، باورها و غیره را مد نظر قرار داده و نگرش نهادآموزشی را نسبت به نظام معنایی و صوری زبان مورد پرسش قرار دهد. به طور کلی، تربیت فراگیران-شهروندان یکی از اهداف آموزشزبان خارجی به حساب میآید. این فراگیران-شهروندان در هر حال وظیفه دارند که پاسداشت وطن، میراث فرهنگی، ادبیات و فرهنگکشور خود را (در عین گشادگی فرهنگی در مقابل دیگری) مورد توجه قرار دهند. البته این سنت پایدار، در روزگار ما مورد اعتراض قرارگرفته است . در این مقاله، به جایگاه و میراث فرهنگ خودی و فرهنگ و میراث فرهنگی غیرخودی خواهیم پرداخت. همچنین ایننوشتار، نقش بار فرهنگی متن ادبی در پرورش روحیهی شهروندی فراگیران (تاریخ ملی و هنجارهای فرهنگی و ...) و پذیرش دیگریعلیرغم تفاوتهای خوانش متن بیگانه در بافت اجتماعی-فرهنگی خاص خود را مورد بررسی قرار خواهد داد. ما بر این عقیدهایم که باوجود وسعت و تنوع ابزارهای کمک آموزشی، متن ادبی میتواند تکیهگاه آموزشی به شمار آید که در فهم و حصول فرهنگ خودی وغیرخودی بسیار راهگشاست.واژگان کلیدی: متن ادبی، فرهنگ، بینافرهنگی، دیگری، فهم متقابل.

کلیدواژه‌ها