جایگاه زبان در دو نمایش‌نامه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان

2 دانشگاه اصفهان، گروه ادبیات فرانسه

چکیده

تئاتر نمایش داستانی تخیلی به واسطه‌ی ژست و کلام است و دارای دو زبان کلامی و غیر کلامی یا صحنه‌ای است. هدف مطالعه‌ی حاضر بررسی زبان در دو نمایشنامه از دو فرهنگ متفاوت است : «آخر بازی» بکت و «افرا یا روز می‌گذرد» نوشته‌ی بهرام بیضایی. نمایش اول را نمونه‌ی تئاتر نو یا پوچی می‌دانند که نویسندگان‌ آنها قصد داشته‌اند عناصر سنتی تئاتر غرب را به چالش کشیده و طرد کنند. ما بر این باوریم که نمایشنامه‌ی بیضایی نیز به نوعی، نمایشی مدرن است و از این نقطه نظر، با نمایشنامه بکت شباهتهایی دارد، لیکن روی بنیان‌های فرهنگی سنتی ایرانی تکیه دارد و گذشته‌ی خود را نفی نمی‌کند. مطالعه‌ی حاضر با تکیه بر ابزارهای تحلیلی نقد سبک‌شناسی در حوزه ادبیات تطبیقی سعی دارد با تکیه بر وجه کلامی تئاتر، شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو نمایش را بررسی کند.

کلیدواژه‌ها