سورئالیستی بیش از حد درون نما/بررسی دلایل ناکامی آنتونن آرتو در عضویت مکتب سورئالیسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه تربیت مدرس تهران

چکیده

نقد مضمونی روشی است که به­ویژه از پدیدار شناسیِ هستی گرا نشأت می­گیرد. هدف اساسیِ این روش بررسیِ مضامینی است که در یک متن به کار رفته­اند و بدین منظور روی تکرار مفاهیم اساسیِ متن متمرکز می­شود. در این روش، شیوه­ی مطالعاتیِ باشلار به ویژه به تحلیل عناصر چهارگانه که توسط هر نویسنده به کار رفته می­پردازد تا بدین وسیله، جوهره­ی تخیّلِ مادی وی را نمایان سازد. این تخیّل توسط رؤیایی تبیین می­شود که بر پایه­ی ماده شکل می­گیرد.

محمود دولت آبادی نویسنده­ا­ی ایرانی است که شهرت خود را به زبانی ممتاز مدیون است که توسط شناخت و انتخابِ بجای کلمات برجسته می­شود. کلیدر بلندترین رمان وی، از هر جهت از این تسلط بر زبان بهره می­گیرد.

هدف این جستار اینست که ابتدا سلطه­ی عنصر خاک را در آثار دولت آبادی نشان دهد و سپس به بررسی امکان تلفیق چندین عنصر و تحولاتی که این تلفیق در آینده­ی شخصیت­های کلیدر ایجاد می­کند، بپردازد.

کلیدواژه‌ها