نقد مضمونی روشی است که بهویژه از پدیدار شناسیِ هستی گرا نشأت میگیرد. هدف اساسیِ این روش بررسیِ مضامینی است که در یک متن به کار رفتهاند و بدین منظور روی تکرار مفاهیم اساسیِ متن متمرکز میشود. در این روش، شیوهی مطالعاتیِ باشلار به ویژه به تحلیل عناصر چهارگانه که توسط هر نویسنده به کار رفته میپردازد تا بدین وسیله، جوهرهی تخیّلِ مادی وی را نمایان سازد. این تخیّل توسط رؤیایی تبیین میشود که بر پایهی ماده شکل میگیرد.
محمود دولت آبادی نویسندهای ایرانی است که شهرت خود را به زبانی ممتاز مدیون است که توسط شناخت و انتخابِ بجای کلمات برجسته میشود. کلیدر بلندترین رمان وی، از هر جهت از این تسلط بر زبان بهره میگیرد.
هدف این جستار اینست که ابتدا سلطهی عنصر خاک را در آثار دولت آبادی نشان دهد و سپس به بررسی امکان تلفیق چندین عنصر و تحولاتی که این تلفیق در آیندهی شخصیتهای کلیدر ایجاد میکند، بپردازد.
اعلایی, مینا و شکریان, محمد جواد . (1393). کلیدر؛ مهد عشق، آتش و شکوه. revue des études de la langue française, 7(1), 1-12. doi: 10.22108/relf.2636.20352
MLA
اعلایی, مینا , و شکریان, محمد جواد . "کلیدر؛ مهد عشق، آتش و شکوه", revue des études de la langue française, 7, 1, 1393, 1-12. doi: 10.22108/relf.2636.20352
HARVARD
اعلایی, مینا, شکریان, محمد جواد. (1393). 'کلیدر؛ مهد عشق، آتش و شکوه', revue des études de la langue française, 7(1), pp. 1-12. doi: 10.22108/relf.2636.20352
CHICAGO
مینا اعلایی و محمد جواد شکریان, "کلیدر؛ مهد عشق، آتش و شکوه," revue des études de la langue française, 7 1 (1393): 1-12, doi: 10.22108/relf.2636.20352
VANCOUVER
اعلایی, مینا, شکریان, محمد جواد. کلیدر؛ مهد عشق، آتش و شکوه. revue des études de la langue française, 1393; 7(1): 1-12. doi: 10.22108/relf.2636.20352